Uncategorized

Verschillende culturen

Wat een heerlijk sneeuw aan het begin van de week! Heerlijk en prachtig! Wil je meegenieten? Klik dan hier.

Zondagmiddag hebben we een Nepalese kerk ‘bezocht’ als onderdeel van onze cursus. Helaas moest dit ook online via Zoom. We hadden graag de cultuur en de sfeer ‘geproefd’, maar het is niet anders. Via Zoom kregen we gelukkig ook een aardig beeld van hoe zo’n dienst eraan toe gaat. Je merkt gelijk hoe frustrerend het is als je de taal niet kunt verstaan, maar dat is dan wel weer het voordeel van Zoom: iemand vertaalde af en toe wat voor ons waardoor we toch e.e.a. meekregen! De structuur van de dienst zag er redelijk hetzelfde uit als wat we gewend zijn in Nederland, alleen duurde hij wat langer ;-).

Maandag

De schoolweek begonnen we weer met alle studenten. We dachten na over Romeinen 15: 1 t/m 13 met name vers 13.

De God nu van de hoop moge u vervullen met alle blijdschap en vrede in het geloven, opdat u overvloedig bent in de hoop, door de kracht van de Heilige Geest.

Romeinen 15:13

Wat gaf óns hoop de afgelopen week? De nieuwe vaccinatie, wie weet komt het einde van de lockdown nu in zicht? Of misschien de inauguratie van Biden? De sneeuw?
Hoe krijgen we die hoop waardoor we helemaal vervuld worden met blijdschap en vrede? Deze hoop komt van de Heilige Geest! Hij is onze bron van hoop. Niet onze omstandigheden, niet afhankelijk van stemming, wat er rondom ons gebeurd of wat dan ook, maar God.
God is een God van hoop!
Zijn wij overvloedig (stromen we over) in de hoop, en vloeit het over naar anderen i.p.v. dat we het voor onszelf houden?

Daarna begonnen we de les. Deze hoorde eigenlijk nog in week 1 thuis bij het thema “Who am I” (Wie ben ik). We moesten vorige week al een vragenlijst invullen voor deze les. Het was een vragenlijst gericht op wie je bent. Wat zijn je sterke kanten? Je talenten? Uit de vragenlijst kwam een top 5 van je sterktes (uit 34, voor wie het interessant vind, je kan ze hier vinden).

Wat maakt jouw dag tot een goede of een slechte dag? Grappig en interessant om over na te denken, en als je het weet van elkaar, is het ook nog eens leuk zodat je weet hoe je de ander een fijne dag kan geven ;-).
Het zegt ook iets over je persoonlijkheid en over je sterktes en zwaktes, vandaar dat we de les met deze vraag begonnen.

Hoe herkenbaar.. maar onze lerares liet het zien om te leren dat het belangrijk is om ‘in het moment’ te zijn. Te genieten van hier en nu.

Het is belangrijk om jezelf niet te vergelijken met anderen. Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen ;-). Jouw sterke kanten heb je gekregen met een reden. Niet iemand anders willen zijn, maar zijn zoals God je heeft bedoeld. Het kan helpen door jezelf te vragen: Is dit wat God van me vraagt?

God heeft ieder van ons precies zo gemaakt als we zijn, met een reden. We zijn uniek. Iedere vingerafdruk is uniek. Het is Gods diversiteit en dat is niet voor niks. Daarom is het belangrijk om te ontdekken hoe God ons gemaakt heeft en die talenten te gebruiken. Deze test ging over onze persoonlijkheid. Je persoonlijkheid is hoe God je heeft gemaakt (hoe je bent vanaf je geboorte), Hij maakte je goed, Hij maakte geen vergissingen. Je karakter daarentegen is wel veranderlijk en kan gevormd worden door omstandigheden tijdens het opgroeien, de mensen die invloed hadden in je leven, etc.

‘s Middags hebben we (zoals de meeste middagen) ons huiswerk gedaan, een boodschapje gehaald, een eindje gewandeld en corvee gedaan.

Dinsdag

Dinsdag begonnen we de derde module: Cultuur en religie.
De eerste drie modules vormen eigenlijk een soort ‘fundament’ voor de hele cursus.

Eerst brainstormden we over of, en zo ja, hoeveel culturen er eigenlijk in de Bijbel te vinden zijn. Dat vonden we eigenlijk nog verrassend! Een paar voorbeelden: Egypte, Babylon, Joods, Grieken, Filistijnen, Ethiopiërs, Romeinen.

Als je kijkt naar cultuur dan zijn er een aantal gebieden waarin de verschillen naar voren komen. Familie: hoe ga je met familie om, gewoontes, respect etc. Maar ook werk: is er een duidelijke hiërarchie, wordt er gefocust op relatie of prestatie, etc. Ontspanning: wat doe je als je vrije tijd hebt? In de ene cultuur is dat totaal anders dan in een andere. En verrassend genoeg: ook in ‘zondebesef’ zijn er culturele verschillen. Bijvoorbeeld waar het in de ene cultuur een zonde is om als christen alcohol te drinken en te roken, is dat in een andere cultuur geaccepteerd en geen zonde.

Een andere cultuur begrijpen en onderzoeken is heel belangrijk. We verlaten onze eigen, vertrouwde, veilige cultuur en moeten wennen in een nieuwe cultuur. Waarin alles anders en nieuw is. Sommige dingen zijn makkelijk om ons op aan te passen, andere dingen begrijpen we misschien totaal niet.
Daarom gingen we nav voorbeelden kijken naar ‘cultuur’.
Eén voorbeeld daarvan is een ijsberg:

Je ziet maar een klein deel, zoals hoe mensen zich kleden, elkaar begroeten, wat eetgewoonten zijn, etc. Maar de waarden en normen, manier van communiceren, vriendschappen, etc. is meer verborgen en zie je niet. Hierdoor kunnen er gemakkelijk misverstanden of conflicten ontstaan.

Woensdag

Woensdag was het Leah haar doopdag! Een dag waarbij we extra stilstonden dat Jezus ook voor haar zonden gestorven is. Hij wil haar zonden afwassen! Hij houdt ook van haar! In Nederland kochten we altijd een cadeautje, maar ook hier was dat best makkelijk te regelen, we kochten via Amazon een mooie kinderbijbel in het Engels met prachtige platen.

‘s Ochtends begonnen we de les met worship met alle andere studenten en stonden we stil bij Daniel 3, waar het gaat over de 3 vrienden van Daniel in de vurige oven. Hoe groot was hun geloof! Daarna was er Heilig Avondmaal online. Dat was indrukwekkend om mee te maken. Uiteraard anders dan we misschien zelf gewend zijn, maar wat bijzonder om met zoveel verschillende mensen, zoveel culturen, zoveel verschillende christenen toch gezamenlijk in verbondenheid het lijden en sterven van Jezus te herdenken. Hij kwam voor ons allemaal! En wat wordt dan zo ‘tastbaar’ dat alle volken Hem zullen dienen! Samen één in Hem!

Daarna hadden we ook een soort algemene les met alle studenten over ‘mental health’ (geestelijke gezondheid).
We hebben allemaal emoties en het is belangrijk ze te herkennen en erop te reflecteren; waar komt het vandaan? Belangrijke ‘stappen’ zijn daarbij: Ervan bewustzijn dat de emotie er is, de emotie begrijpen, maar daarna de emotie ook accepteren.

Slechte, niet fijne gedachten die ons zo kunnen beïnvloeden zijn vaak leugens. En daarom is het zo belangrijk om de vaak aan de volgende tekst te denken of deze uit het hoofd te leren:

Verder, broeders, al wat waar is, al wat eerbaar is, al wat rechtvaardig is, al wat rein is, al wat lieflijk is, al wat welluidend is, als er enige deugd is en als er iets prijzenswaardigs is, bedenk dat.

Filipenzen 4:8

We keken naar stress. Bij stress is het meest belangrijke dat ‘voorkomen beter is dan genezen’, want de gevolgen kunnen groot zijn: boosheid, weinig/ moeilijk slapen, paniek, moeilijk concentreren, depressie, relatieproblemen, verleidingen niet kunnen weerstaan, angst, relatieproblemen, lichamelijke klachten als hoofd/ rugpijn en nog veel meer!

Stress beïnvloed alles, je gedachten, je gevoel, je reactie en je gedrag.
Daarom is het belangrijk af en toe rust te nemen, in de wetenschap dat God van ons houdt, alles weet en voor ons zorgt.
Een belangrijke les die waarschijnlijk iedereen wel herkent!

Genoeg dingen die je kan doen om even tot rust te komen of even pauze te nemen!

De volgende les ging over hoe mensen verschillend naar de wereld kijken.
We kregen de tip om in een nieuwe cultuur een ‘culturele pinguïn’ op te zoeken, dat is iemand die je wegwijs kan maken in de cultuur, de gewoontes kan leren etc. Iemand die de cultuur van binnenuit kent.
We keken naar de verschillende culturen, ook binnen onze studentengroep. Bij de een zijn mensen welkom als ze een afspraak hebben gemaakt (westerse cultuur). Bij anderen staat de deur altijd wagenwijd open. De een is erg gericht op privacy, op tijd zijn, alleen en met het gezin, of eigen keuzes willen maken (meer naar binnen gericht, individualistisch), de ander is juist het tegenovergestelde. En omdat dat alles doordrenkt, ook de maatschappij, is het belangrijk dat te weten van een cultuur, het bepaalt namelijk de kijk op alles.

bron afbeeldingen; jijislief.nl

Iedereen kijkt door een eigen bril. Stel dat de één een rode bril op heeft en de ander een groene, en je kijkt naar hetzelfde witte boek, dan zal de een zeggen dat hij rood is en de ander zegt dat hij groen is. Wie heeft er gelijk? Zijn ze zich bewust van die bril? En zijn ze bereid de bril af te zetten of met elkaar te communiceren hoe het er door hun bril uit ziet? Interessant om over na te denken!

Samen met de familie Timmerman hebben we ‘s middags een taartje gegeten voor Leah d’r doopdag! Thuis mocht ze altijd kiezen wat we aten, dat kon nu niet omdat we hier ‘eten wat de pot schaft’, maar wat een geluk dat er juist vandaag pizza met aardappelkroketjes op het menu stond!

Donderdag

Donderdag begon weer met een verhaal van een van de studenten, daarna ging de les over hoe om te gaan met een cultuurschok.
Wanneer je naar een andere cultuur gaat zou je kunnen spreken over 3 fases.
1) De ‘honeymoonfase’; alles is leuk, gezellig, iedereen is vriendelijk en alles geweldig.
2) De ‘cultuurschok’; je raakt teleurgesteld in dingen, het valt toch wel tegen. Dingen zijn niet zo mooi of leuk als het leek, al het papierwerk rondom visa, etc is ontmoedigend. Je gaat je afvragen of je hier nog wel wil zijn.
3) Aanpassingsfase; langzaam gaat het beter als we de taal kennen, als niet alles meer zoveel moeite kost en we relaties kunnen bouwen.

Een cultuurschok heeft veel te maken met emoties/ gevoelens. Ze zijn normaal en ze horen erbij, toch is het één van de meest voorkomende redenen waarom zendelingen het land vroegtijdig verlaten.

We hebben gekeken waarom er eigenlijk zo’n cultuurschok komt. Het kan komen door verschillende oorzaken:
– Een ‘clash’ van twee culturen, bijv. ander geloof, andere waarden, ander gedrag of kijk op de wereld.
– Teveel informatie. Veel veranderingen in routine, andere relaties, veel nieuwe informatie waar dingen te vinden zijn, wat nog allemaal te regelen, ingewerkt worden, etc. etc.
– We missen ‘het normale’. Onze eigen taal, gedrag wat we gewend zijn, het vertrouwde, etc.
– Opeenstapeling van teleurstellingen/ dingen die anders gaan dan we hadden verwacht.

Uiteraard kan dit veel gevolgen hebben zoals emotioneel, in relaties en prestaties, lichamelijk, concentratie, vragen over identiteit en doel (waarom ben ik hier eigenlijk?) en heimwee naar al het vertrouwde. Dit alles levert veel stress op.

Hoe kan je zo’n cultuurschok opvangen en wat kan je het beste doen?
1) Weet je identiteit in Christus. We zijn niet alleen en hoeven het niet alleen te doen.
2) Onze gewoontes rondom godsdienst (ze noemen dat hier ‘Holy habits’ oftewel ‘heilige gewoontes’) zoals stille tijd, vaste tijden bidden, bijbel lezen etc.
3) Ontspanning, liefste ook fysiek als wandelen, hardlopen, spelletjes of iets anders fijns of gezelligs.
4) Neem soms (redelijke) pauzes van de cultuur.
5) Investeer in goede vriendschappen, mensen waar je mee kan praten.

Een tip die we meekregen: Besteed/ geef 10% van de dag, 10% van de week, 10% van de maand, 10% van elke 3 maanden en 10% procent van elk jaar aan God!

Al eerder schreven we dat deze blog ook voor onszelf is, als een herinnering voor later. Maar deze dingen zijn denk ik herkenbaar voor veel mensen. Overgang van lagere/ hogere school, overgang van ongetrouwd/ getrouwd, overgang van zwangerschap/ geboorte. Je ziet vaak eerst een ‘honeymoonfase’. Alles is nog geweldig, leuk, je bent opgewonden, maar er komt een moment dat je van de ‘roze wolk’ valt en de werkelijkheid even heel hard kan zijn… Maar na een tijdje vind je je weg, al is het soms met struikelen en opstaan. Dus hopelijk is dit ook herkenbaar en helpend voor iedereen!

Vrijdag

Vrijdag hadden we les over culturele vaardigheden. Het was een lange les, daarom een kleine samenvatting, omdat de blog al behoorlijk lang is…
Wat interessant was: waarom werken we eigenlijk met multiculturele teams? Het is eigenlijk alleen maar lastig. Je moet eerst de taal en de cultuur leren kennen van het land waar je naar toe gaat, daarnaast heb je door de verschillende culturen van het team alleen maar meer last van verschillen en moeilijkheden.
Toch is het heel waardevol om met verschillende culturen in 1 team samen te werken, omdat:
1) Het is een getuigenis van het Evangelie
2) Het is een groei in discipelschap
3) Het geeft je een kijk op de gehele kerk
4) Getuigenis van volledige eenheid

En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen die door hun woord in Mij zullen geloven, opdat zij allen één zullen zijn, zoals U, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zullen zijn, opdat de wereld zal geloven dat U Mij gezonden hebt.
En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven die U Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, zoals Wij Eén zijn;
Ik in hen, en U in Mij, opdat zij volmaakt één zijn en opdat de wereld erkent dat U Mij gezonden hebt en hen liefgehad hebt, zoals U Mij hebt liefgehad.

Johannes 17:20-23

We keken naar gedrag en hebben over verschillen gesproken tussen culturen en de mogelijke conflicten die daaruit kunnen voorkomen.
De ene cultuur is bijvoorbeeld heel stipt in tijd, bij de ander gaat het veel meer over het ‘evenement’, over wat er gebeuren gaat. Tijd doet er niet zoveel toe, terwijl voor een ander niet op tijd komen juist respectloos kan overkomen.
Voor sommige culturen is 2 uur te laat heel normaal, bij de ander een half uur, en bij weer een andere cultuur (de Nederlandse?) is 5 minuten te laat normaal, maar worden we geïrriteerd bij 15 minuten te laat.

Zo ook het volgende voorbeeld. Sommige culturen zijn heel taakgericht. Ze zijn tevreden als ze een doel hebben bereikt en zijn prestatiegericht. Maar er zijn ook culturen waar ze veel meer relatiegericht zijn.
Het conflict wat je dan kan krijgen is dat je beide totaal anders aankijkt tegen succes en je missie.
En zo kan ik nog wel even doorgaan, want we keken naar verschillende aspecten. Belangrijk, maar veel te lang om hier allemaal uit te leggen 😉

Wat nog wel interessant is: Waardes van een cultuur kan je in een ‘ui’ stoppen. Een ui heeft meerdere ringen en elke ring brengt je dichterbij de kern:

Level 1: onmogelijk te veranderen
Level 2: moeilijk te veranderen
Level 3: zouden kunnen veranderen
Level 4: kan wel veranderen.
Voor onszelf ook belangrijk te weten. Het is prima om vast te houden aan bepaalde waardes van onze eigen cultuur, maar het is ook prima om je op bepaalde gebieden aan te passen!

Vrijdagmiddag heeft Willem met Leah wat proefjes gedaan en heeft Lydia gewandeld met haar ‘prayer buddy’, dat is een andere student waar je af en toe mee bid/ gebedspunten mee deelt.

Zaterdag

En toen was het zover: zaterdagochtend, Willem z’n examen! Hij zag er best tegenop. Niet zozeer omdat het moeilijk was, maar vooral omdat het heel veel was. In de dagen voor het examen had Willem een aantal proefexamens gedaan, en daar scoorde hij steeds te laag, wat niet echt bemoedigend was… Des te meer zagen we het als verhoring op het gebed dat Willem toch is geslaagd!! We zijn er zo blij mee, een hele opluchting! Niet meer om 5 uur ‘s ochtends het bed uit, maar ook nu helemaal kunnen focussen op de Bijbelschool, heel fijn!! Leah heeft de ballonnen die we opgehangen hadden voor haar doopdag ‘omgetoverd’ tot ‘geslaagd’ ballonnen!!

Na het examen ging Willem ook nog even naar de kapper! We hebben hier een student uit China die ook haren kan knippen, ideaal natuurlijk! Vooral in deze tijd erg fijn.

En wat een verrassing, na al een paar kaarten afgelopen week gekregen te hebben, kregen we vandaag een pakket! Dat was een feestje, juist nadat Willem ook nog eens geslaagd is!!
Helaas bleek het wel een behoorlijke kostenpost voor de afzender in verband met de Brexit… :-(, we zullen er extra veel van gaan genieten!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *