Uncategorized

Wereldreligies

Deze week stond in het teken van wereldreligies. We werden meegenomen in de historie en denkwijzen van de verschillende godsdiensten. Een prachtige en leerzame week!

Zondag

Een heerlijke rustige start van de week! We luisterden mee met de kerkdienst en hebben ‘s middags een flink eind gewandeld! Met de prachtige natuur hier is dat elke keer genieten. En de plassen ontwijken is niet altijd gemakkelijk :-).

Maandag

Zoals we inmiddels gewend zijn beginnen we de week met een weekopening met alle studenten. We luisteren samen naar muziek, een Bijbelstudie en we krijgen ‘mededelingen’ te horen over wat er deze week te doen is.

De Bijbelstudie gaat vandaag over ‘lijden’. Het was indrukwekkend omdat het begon met een foto van een gezin, een echtpaar met 3 kinderen, waarvan alleen de vader met zijn zoontje een auto-ongeluk hadden overleeft; zijn vrouw en de andere kinderen waren overleden.
Dan wordt het nog extra tastbaar. Lijden is een groot, een moeilijk onderwerp wat ons allemaal aangaat, daarom heb ik er een aparte blog over geschreven, klik daarvoor hier.

bron afbeelding: alphayouth.nl

Na de ‘weekopening’ starten we de week over religies. De meest voorkomende religies op de wereld.
De eerste les ging het over de Islam. We kregen een overzicht van wat de Islam precies inhoud. Islam = onderwerping/ overgave aan god.
Islam is na het christendom de grootste religie op deze wereld. We keken ook naar waar de Islam het meest voorkomt.


Het is belangrijk te begrijpen wát moslims precies geloven en wat zij belangrijk vinden in het geloof. Hoe denken ze over God, zonde, doel in het leven etc.?
Wat helaas veel voorkomt is dat er van beide kanten veel vooroordelen bestaan. Moslims hebben hun vooroordelen over westerlingen, zoals bijvoorbeeld: ‘ze zijn allemaal christenen, maar ‘alles’ mag en kan zoals drugs, onzedig gedrag, etc.’.
En westerlingen over moslims: ‘ze zijn allemaal radicaal, we associëren moslims met 9/11 of andere aanslagen en doen alsof ze allemaal dat zouden kunnen doen’.
Maar hoe mogen we met christelijke ogen naar hen kijken? Hoe zou de Heere Jezus naar hen kijken? Heeft Hij ook hen niet geschapen? Heeft Hij ook niet voor hun zonden geleden?

Daarna keken we hoe we het gesprek met een moslim kunnen aangaan en hoe we hen over het evangelie kunnen vertellen. Als je namelijk met een moslim in gesprek gaat, komen er al snel verschillen om de hoek kijken. Hoe kan God een drie-enig God zijn? Jezus is geen God maar een profeet. En daarnaast het ‘vooroordeel’ wat we hebben (zie hierboven).
Het belangrijkste is om voor moslims te bidden. De kracht van het gebed wordt vaak onderschat, maar God gebruikt het, juist in de moslimwereld!
Naast gebed is een persoonlijk relatie heel belangrijk. Samen zoeken naar de belangrijke vragen van het leven. Wie is God? Wat is het doel van je leven? Het is te lang om hier te beschrijven. In de afgelopen jaren heb ik onderstaande boeken gelezen. Ontzettend indrukwekkend. Hoe God werkt in de moslimwereld (veelal door dromen en/of visioenen), hoe je in gesprek kunt gaan met moslims, hoe het is om onder hen te wonen en wat het hen kost om christen te worden. Elk boek is stuk voor stuk een aanrader!

‘s Middags zijn we druk geweest met onze ‘personal creeds’. Een personal creed is letterlijk een persoonlijk geloofsbelijdenis. Je moest antwoord geven op de vraag: “Wat betekent het voor jou om een kind van God te zijn”. Het antwoordt mocht je verwerken op een manier wat bij je paste. Iets schilderen, in elkaar knutselen, tekenen, iets op de computer of dergelijke. We waren er al eerder mee bezig geweest, maar omdat we het morgen in de klas moeten presenteren hebben we deze middag gebruikt het af te maken.

Willem heeft een soort animatie op de computer gemaakt, hieronder wat slides eruit:

Het laat zien dat zonder God eerst alles ‘grijs’ was, zonder doel, dat God er wel was, maar Willem zag Hem niet. Tot God hem ‘stop’ zette en Hij liet zien dat Willem Hem nodig had, dat Hij geleden heeft aan het kruis, en voor de zonden had betaald. Zo mogen we met God onze levensweg wandelen. En op die levensweg zijn wegwijzers, Bijbelteksten die ons de weg mogen wijzen. Tot de toekomst waarin we eeuwig bij Hem mogen zijn!

Lydia maakte een tekening over Psalm 23 in combinatie met de gelijkenis van ‘de goede Herder’ en daarin Bijbelteksten verwerkt.

Soms voel je je een lammetje, soms een volwassen schaap, maar altijd is de goede Herder daar. Soms leidt Hij naar groene weiden, fris water, maar soms ook door diepe donkere dalen en zelfs door de schaduw van de dood. Maar de goede Herder zorgt. Hij kent ons bij onze naam, verzorgt onze wonden, draagt ons en legt ons te rusten in Zijn schoot.

Dinsdag

Dinsdag begonnen we de dag met het delen van onze ‘personal creeds’.
Het was heel bijzonder om dit van iedereen te horen. Hoe iedereen vertelde wat het betekende om een kind van God te zijn, welke teksten voor hen belangrijk waren en hoe God hen had geleid.

Daarna kregen we les over inheemse en volksgodsdiensten. Zoals de voorouderverering wat veel voorkomt in Afrika. Wat geloven ze precies en hoe denken zij over het leven? Wat opviel is dat er veel uit angst geleefd wordt. In allerlei dingen kunnen geesten wonen. Van dieren tot mensen tot voorwerpen. En de geesten moeten ‘goed gestemd’ blijven of worden.

Het bleef niet bij theorie, maar we kregen ook een praktijkcasus die we moesten beantwoorden:
Stel dat er in het dorp een ziekte is en het hele dorp geloofd dat dit komt omdat de goden hen kwaad gezind zijn. Het enige wat helpt is het betalen van een klein bedrag (bijv. een cent). Maar dit werkt alleen als echt iedereen uit het dorp geld geeft. Wat zou je dan doen? Denk je dan: “Ach, wat maakt een cent nu uit, daarmee is het probleem opgelost” en ondertussen bid je ervoor dat de ziekte weggaat? Of weiger je het geld te betalen, omdat je niet mee wilt doen aan iets wat ook maar te maken heeft met ‘goden en geesten’? Of wil je niet meedoen omdat je anders misschien de boodschap geeft dat er een mogelijkheid bestaat dat die goden misschien toch bestaan? Maar als je niet geeft heeft het wel tot gevolg dat je geen toegang meer hebt tot voorzieningen als water (omdat dit voor je wordt afgesloten)? Misschien heb je er al een mening over, maar het antwoord in de praktijk is toch lastiger dan je zou willen… Wat zou jij doen?

En ook hier praten we erover, hoe kan je deze mensen bereiken, waarop kan je aansluiten? Heel waardevol om juist ook dat aspect te bekijken!

Dinsdagmiddag heeft Willem een boodschapje gedaan en Lydia heeft een wandeling gemaakt. Het was prachtig weer!

Helaas, helaas moeten we vanaf deze week weer twee keer per week een coronatest doen. Omdat deze ‘sneltesten’ niet 100% betrouwbaar zijn, doen ze het liever twee keer per week om daarmee een zo groot mogelijke dekking van de testen te kunnen krijgen. We wonen hier toch in een community, dus het is belangrijk om voorzichtig te zijn!
Op dinsdag en vrijdagmiddag wordt dat dus ons uitje 😉

Woensdag

Woensdag was het Quiet day! Dat betekent eigenlijk ‘stilte dag’. Een dag geen les, geen corvee en geen verplichtingen. Een dag waarin je extra tijd met God kan doorbrengen. ‘s Ochtends had Leah eerst nog wel school te doen. Dit kan ze al heel goed zelfstandig, dus toen ze daarmee bezig was konden wij allebei stille tijd houden.

‘s Middags waren we van plan een eind te gaan wandelen, maar het was miezerig. We besloten om Hertford te bezoeken, een klein stadje, waar we even rondgewandeld hebben en Leah nog even kon spelen in een speeltuintje. Net als in Nederland zijn alleen de noodzakelijke winkels open en is er weinig te beleven. Maar we werden nog ‘getrakteerd’ op een prachtige regenboog. We genoten ervan om er even uit te zijn!

Toen we onderweg naar huis reden (en later vanuit onze kamer) zagen we een prachtige ondergaande zon!

Donderdag

Donderdag hadden we les over het hindoeïsme. We merkten dat dat best ver van ons af staat. Met de Islam hebben we meer te maken, in Nederland, maar straks ook in Indonesië. Ook het boeddhisme zie je steeds meer om je heen, ook in de westerse cultuur.

Maar het hindoeïsme eigenlijk niet of weinig. Wat geloven ze eigenlijk? Het was een wat moeilijkere les om te volgen, maar de belangrijkste kern is dat ze geloven in ‘karma’. Wellicht heb je het woord weleens gehoord. Het staat voor: alles wat je doet heeft gevolgen. Goede daden hebben positieve gevolgen en slechte daden negatieve gevolgen. Jouw daden hebben invloed op je leven hierna (reïncarnatie). En een vorig leven heeft ook invloed gehad op jouw leven nu. Het lijkt allemaal wat deprimerend, zonder hoop.
Hindoeisten staan vaak wel open om samen te bidden, en dat is dan ook belangrijk om als christen voor en met hen te doen.

Vrijdag

En toen was het alweer vrijdag. We hebben het al vaker geschreven, maar wat vliegt de tijd! Het lijkt hier wel extra snel te gaan.
We begonnen de dag met een levensverhaal van één van de studenten. Opnieuw was het mooi te zien hoe God door levens werkt. Zeker niet door alleen maar fijne en goede dingen, maar ook door moeilijke gebeurtenissen, zoals in dit geval een overlijden van een broer bij een ongeluk.
Dan komt ook de opening van maandagochtend terug. Waarom is er lijden, heeft lijden zin? Waar is God? En nu we al een aantal levensverhalen gehoord hebben, dan hoor en zie je: God was erbij. Hij wist ervan, en Hij heeft er doorheen gewerkt.

Daarna ging de les over het boeddhisme. Interessant om te bekijken waarom dat steeds populairder wordt in het westen. Dat is o.a. doordat steeds meer mensen op zoek zijn naar rust, innerlijke vrede, minder stress etc. Het boeddhisme is erop gericht om inzicht te krijgen in lijden, lijden op te lossen en eruit te ontsnappen. Een onderdeel daarvan is een 8-voudig pad. En een paar dingen daarvan zijn bijvoorbeeld: zuivere gedachten, goede concentratie, goede levenshouding, het goede doen, eerlijkheid.
Eigenlijk is het doel om niet goed en niet kwaad te doen, maar er gewoon ‘te zijn’. En ook in het westen zie je dat steeds meer terugkomen; minimalisme, minder ballast willen hebben, alles meer in balans etc. Ook hier keken we hoe je als christen het beste kan getuigen van het evangelie naar een boeddhist. We kunnen getuigen dat er Iemand is die ons lijden heeft gedragen, in plaats van dat ze zelf een uitweg uit het lijden moeten vinden. God is met ons in het lijden en eens zal er geen lijden meer zijn!

En dat was alweer de laatste les van de week. We hebben het hier maar heel summier beschreven, de meeste lessen duurden 2 uur 😉

Volgende week heeft onze tutorgroep de verantwoording over de ‘worship’ en de Bijbelstudie over Nebukadnezar n.a.v. Daniël 4. Vandaag kwamen we daarvoor met een deel van de groep even kort bij elkaar om een filmpje te maken. Uiteraard mét mondkapjes en afstand. Maar toch goed om elkaar face-to-face te zien!

‘s Middags hebben we een Kahootquiz georganiseerd voor onze klas. We hadden van iedereen antwoorden gevraagd op vragen als: wat is je lievelingseten, waar houd je wel/ niet van, welke landen ben je geweest etc.
Daar maakten we de quiz van, met 42 vragen (we zitten in de 42e klas van deze ‘EnRoute cursus’). We hebben veel lol gehad 😉
En hierbij ook een vraag vanuit de quiz aan jullie, benieuwd of jullie het weten!

Er zijn 2,3 miljard christenen op de wereld, hoeveel denominaties zijn er?

(antwoord staat onderaan de blog, maar uiteraard niet spieken;-))

Zaterdag

Zaterdag hebben we heel hard gewerkt aan ons huiswerk. We liepen achter doordat het een rommelige en drukke week was en moesten daarnaast nog e.e.a. regelen. Het was echt een computerdagje, maar… heerlijk als het weer bijgewerkt is!!
We gingen ook voor het eerst naar de bibliotheek hier. Wat een enorme hoeveelheid boeken! En als je de titels leest dan denk je: “Ik wil ze allemaal wel lezen…”

Omdat ik weet dat sommigen het heel leuk vinden om te zien wat we hier zoal voor eten krijgen, hierbij wat foto’s van afgelopen week (lik je vingers er maar vast bij af;-))

Antwoord op de vraag

Het antwoord op de vraag is: 38.000 denominaties…. Ongelofelijk toch!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *